Köpvillkor

Paketleveranser sker med DHL eller Posten och skickas till ditt närmaste utlämningsställe. En del brevpost kan gå direkt till din brevlåda.

Samtliga priser inkluderar vid försäljningstillfället gällande mervärdesskatt, för närvarande 25%. Vi reserverar oss mot eventuella prisförändringar och för felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel.
Frakt tillkommer på alla priser om inte annat anges med 79 SEK per försändelse.

Köpvillkor Ecster Faktura - betala efter leverans!

När du betalar via handelsbankens faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
• Få alltid varan innan du betalar
• Betalningstid - alltid 14 dagar
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen

En aviavgift om 40 kr per köp. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50%.
Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster.

Ecster Faktura villkor - finns att hämtas på https://www.ecster.se/

Orderbekräftelse

När du beställt dina varor skickas ett mail till den e-postadress du angivit vid ditt köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med oss.

Leveranstid

Ditt paket levereras inom 3-5 vardagar med DHL Service Point. Om beställaren bor norr om Sundsvall samt om avisering görs via post kan det tillkomma en dag.

Ej utlösta / hämtade paket

För paket som ej hämtas ut på angivet utlämningsställe kommer vi debitera DHL:s avgift på 195 kr.

Försäljning bränsle

Bränsle betraktas som Farligt Gods vilket innebär att det är komplicerat och kostsamt att skicka. I nuläget kan vi endast erbjuda försäljning av bränsle i vår butik. Du kan kan givetvis beställa via telefon eller e-mail och sedan hämta din beställning i vår butik.

Säkerhet


När du handlar med kort hos oss förflyttas du till en krypterad säker sida där betalningen sker. Inga kontouppgifter eller personuppgifter lagras av oss. Kortbetalningarna innefattas av säkerhetsstandard 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över internet.

Öppet köp (butiken)

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom 14 dagar
Wentzels Hobby AB tillämpar öppet köp om följande villkor uppfyllas:

• Du måste innan köp ange att du vill handla på öppet köp.
• På kvittot görs notering om att öppet köp ska gälla.
• Vid öppnad förpackning gäller inte öppet köp.
• Varans förpackning måste vid retur vara originalskick.
• Giltigt avläsbart kvitto måste kunna visas upp.

Ångerrätt (Webshop)

Om du köper en vara på postorder har du enligt distans- och hemförsäljningslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du har skickat tillbaka varan återbetalar vi det du betalat för varan. (Har du betalat med kort kan det ta ett par bankdagar innan du har pengarna på kontot).
Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan. Du har som köpare rätt att lätt undersöka varan men den måste vara i oförändrat skick och förpackningen får inte vara skadad. Du får dock inte använda / testa varan.

Som villkor gäller att:
• Varan måste vara komplett i originalförpackning och återlämnas i originalskick.
• Varan får ej vara använd / testad.
• Kontakta oss innan varan skickas tillbaka för ett godkännande
• Om varan innehåller flera förpackningar med tillbehör får dessa ej öppnas.

Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken för skada samt kostnaden för returfrakt..

Spara alltid inlämningskvittot från DHL eller annan fraktleverantör ifall försändelsen skulle försvinna på vägen.
Vi hämtar ej ut paket som skickas till oss mot postförskott.

Returadress är:
Wentzels Hobby AB
Gamla Brogatan 13
11120 Stockholm

Transportrisk

Wentzels Hobby AB ansvarar inte för transportskador. Alla transportskador ska göras upp med aktuell speditör. Kontrollera noggrant att leveransen är oskadad när du kvitterar ut leveransen. Notering om eventuell skada måste göras på fraktsedeln / mottagningskvittot som du signerar.
Synliga skador på försändelsen är att betrakta som transportskada. Tänk på att anmäla detta omgående. Se till att spara all dokumentation kring din leverans för att underlätta anmälan.
Anmälan ska göras inom 7 dagar efter mottagandet för att reklamationsrätten ska gälla. Ny vara skickas när speditören tagit på sig ansvaret eller vid annan överenskommelse med kunden.

Reklamationer


Om en produkt skulle visa sig vara defekt eller felaktig kan varan returneras. När varan är CDsuperstore tillhanda återbetalas totalbeloppet inklusive expeditions- och fraktkostnader. Vid en reklamation av felaktig/defekt vara skall du som kund vara helt utan kostnad. Reklamation till CDsuperstore ska göras inom skälig tid från det att kunden mottagit ordern.
Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage. Fraktkostnader för returen står Wentzels för mot uppvisat kvitto. Vänligen skicka med kvittot för frakten eller en kopia.

Returadress är:

Wentzels Hobby AB
Gamla Brogatan 13
11120 Stockholm

Läs mer på www.konsumentverket.se

Vi rekommenderar alla våra kunder att skicka spårbara paket för kundens säkerhet. Notera att returer inte skall skickas som företagspaket. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

Personuppgiftslagen

När du beställer av oss ger du oss samtidigt din tillåtelse att spara ditt namn, adress och telefonnummer tillsammans med uppgifter om vad du handlat i vår databas.
Wentzels Hobby AB lagrar dina personuppgifter men inte kredit- och betalkortsuppgifter. Dina personuppgifter används enbart för vår marknadsföring så att du som kund ska kunna ta del av våra erbjudanden. Vill du inte längre ha våra nyhetsbrev loggar du in på "Mina sidor" och avbeställer prenumerationen. Dina uppgifter lämnas aldrig vidare till tredje part.
Vi behandlar självfallet dina uppgifter som personhandlingar med särskild hänsyn och delar dem inte till någon annan.

Cookies


Den här webbplatsen innehåller s.k. cookies. En cookie är en en liten textfil som lagras på din dator som bl.a. berättar för oss om ditt användarnamn hos oss samt om du är en ny eller återkommande besökare till butiken. Det finns två olika typer av cookies, en som lagras permanent på din dator och en s.k. sessionscookie. Den senare lagras inte på din dator utan försvinner när du stänger ner din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte kunna lägga några varor i din varukorg. Har du några problem eller frågor kring detta kan du alltid vända dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Reparationvillkor & Övrigt

Vi förbehåller oss rätten till ändringar i webbplatsen utan ytterligare meddelande och vi
reserverar oss för feltryck. Vi fråntar oss allt ansvar för skador uppkomna då varor från Wentzels använts av konsumenten på ett felaktigt sätt.
På de produkter som ska repareras är normal servicetid 1 - 4 veckor, beroende på produkt och belastning på vår serviceavdelning.

• Undersökningsavgifter
Om felet på inlämnad produkt ej bedöms som garanti skickas normalt ett kostnadsförslag till dig. Kostnad för reparation är 425.- per timme plus eventuella reservdelar.
Önskas retur utan reparation debiteras undersökningsavgift plus Postens returfrakt. Undersökningsavgift debiteras med 425.- per timme dock minst 225.-

• Wentzels Hobbys ansvar för inlämnad produkt
Wentzels ansvarar för inlämnad produkt 3 månader efter det att kunden meddelats eventuellt kostnadsförslag eller fått annan förfrågan där Wentzels är beroende av ett svar för att kunna fullfölja reparationen. Får vi inget svar inom 3 månader utgår vi ifrån att kunden inte längre vill ha produkten och den kan då lämnas till återvinning.

Tvist

Vid eventuell tvist har Wentzels Hobby AB som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.